Maak uw keuze

Verplichte melding van hypotheekgegevens

31 jan 2014

Vanaf 2013 gelden er nieuwe regels voor de hypotheekrenteaftrek, zoals het verplicht melden van alle hypotheekgegevens. Voor een nieuwe hypotheek is alleen nog renteaftrek mogelijk als deze in dertig jaar en ten minste volgens een annuïtair schema volledig wordt afgelost. Heeft u het afgelopen jaar een hypothecaire lening voor uw eigen woning afgesloten bij uw eigen bv of heeft u hiervoor geld geleend bij bijvoorbeeld een familielid, dan moet u de Belastingdienst informeren over deze hypothecaire lening. Geeft u namelijk niet op tijd de gegevens hierover door, dan heeft u geen recht op hypotheekrenteaftrek.

De Belastingdienst heeft hiervoor een formulier ter beschikking gesteld: ‘Opgaaf lening eigen woning’. Dit formulier moet worden ingestuurd uiterlijk bij het indienen van de aangifte inkomstenbelasting over 2013. Dient u uw aangifte niet in vóór 31 december 2014, dan moet het formulier uiterlijk op 31 december 2014 bij de Belastingdienst binnen zijn. Vindt er nadien een wijziging plaats in de lening, dan moet u dit ook doorgeven binnen één maand na het einde van het jaar waarin de wijziging plaatsvond.

Let op!

Hoeft u niet verplicht af te lossen om hypotheekrente in aftrek te brengen, bijvoorbeeld omdat u de lening al vóór 1 januari 2013 heeft afgesloten bij uw bv of een familielid, dan hoeft u geen hypotheekgegevens aan de Belastingdienst door te geven. Heeft u in 2013 een nieuwe hypotheek afgesloten bij een bank of een verzekeraar, dan hoeft u ook geen extra gegevens door te geven. De bank of verzekeraar geeft dit namelijk zelf door aan de Belastingdienst.


Delen via Social Media